“Investeerders lijken weinig vertrouwen te hebben in de toekomst van Apple”, schrijven analisten van de Zwitserse bank UBS.

De heren experts Steven Milunovich en Benjamin Wilson hikken vooral aan tegen hun visie dat Apple een veel lagere koerswinstverhouding laat zien dan andere techgiganten als Microsoft, Google en Amazon. Slechts 11 procent van Apple’s marktaandeel kan worden toegeschreven aan projecten die de komende drie jaar blijvertjes zullen zijn.

Tegelijkertijd denken de UBS-analisten dat er nog een onvoorzien gouden randje zit aan Apple’s toekomst. Ten eerste is de iPhone een enorme hit en een commercieel succes, maar zij constateren dat Apple het fundament legt voor het volgende hoofdstuk in persoonlijke technologie.

Ze dopen deze volgende fase ‘Ambient Paradigm’, oftewel ‘het Alomtegenwoordig-paradigma’.

“We zien de Apple Watch en AirPods als transitieproducten, op weg naar een totaal geïntegreerde gebruikerservaring gebaseerd op meerdere naadloos verbonden apparaten. Wij noemen dit het ‘Alomtegenwoordig-paradigma’. Of, in de woorden van Tim Cook: “iOS overal”.”

De overgangsproducten evolueren de komende jaren, met de nu nog vooral bespotte Siri als de lijm. Samen bezitten deze innovaties de potentie om industrieën als zorg en onderwijs blijvend te beïnvloeden. Elke door Apple-producten omringde consument vormt een reusachtige kans voor blijvende omzet en het verhoogt de kans dat gebruikers zich onlosmakelijk verbonden voelen met Apple's systemen.

Dat alles is buiten de vindingrijkheid van Apple gerekend, erkennen de analisten. "Verkooptrends van de Mac in 2001 of de iPod in 2007 gaven niet veel prijs over welke richting het bedrijf op zou gaan."